Relatia dintre doua personaje – Alexandru Lapusneanul & Ruxandra

Apărută în revista “Dacia literară”, din 1840, opera literară Alexandru Lăpușneanul rămâne prima nuvelă istorică și cu caracter romantic din literatura noastră. Respectând cele patru puncte ale articolului-manifest “Introducțiune”, Alexandru Lăpușneanul prezintă un episod real din istoria națională, filtrat prin viziunea romantică și originală a lui Costache Negruzzi. Cea de-a doua domnie a lui Alexandru Lăpușneanu […]

Tema si Viziunea despre lume – Alexandru Lapusneanul

Odată cu redactarea și publicarea revistei “Dacia literară” sub Mihail Kogălniceanu, specia literară a nuvelei capătă o notorietate în rândul literaturii canonice românești. O primă astfel de nuvelă apare acum, încadrându-se în rigorile capitolului “Introducțiune” al revistei. Este vorba, așadar, despre nuvela romantică și cu specific istoric-național Alexandru Lăpușneanul a lui Costache Negruzzi. Viziunea autorului […]

Tema si viziunea despre lume – Aci sosi pe vremuri

on Pillat este unul dintre cei mai reprezentativi poeți din perioada interbelică .Inceputul secolului xx prevede o luptă importantă între curentele literare.  Eugen Lovinescu pledează pentru sincronizarea literaturii române cu cea europeană. Nichifor Crainic se situează de partea cealaltă a baricadei, militând pentru o literatură sămănătoristă.  El afirma „omul sămănătorist e omul pamantului si omul […]

Tema și viziunea despre lume în nuvela Moara cu noroc

Perioada pașoptistă a fost marcată de apariția primei nuvele istorice din literatura noastră: Alexandru Lăpușneanul a lui Costache Negruzii. Era marilor clasici va veni cu o reîmprospătare, o diversificare a speciei nuvelei. Dacă Negruzzi avea o abordare romantică în opera sa, Eminescu va aduce la lumină nuvela de tip filosofico-istoric, iar Slavici va rămâne reprezentatul nuvelei de tip realist. […]

Relatia dintre doua personaje – Moara cu noroc – Ghiță și Lică

În literatura noastră, specia nuvelei începe să fie exploatată începând cu secolul al XIX-lea, în perioada pașoptistă, la Costache Negruzii, iar mai apoi în epoca marilor clasici. Dacă avem în vedere această specie, trebuie considerat faptul că accentul nu cade atât de acțiune, cât pe complexitatea personajelor. Construirea acestora primește o atenție aparte, fapt pentru […]