Elevii sunt de obicei in ceata cu privire la ce ar presupune eseul de tip “tema si viziunea despre lume a autorului“. A discuta liber sau macar a avea o idee despre viziunea unui autor e o sarcina aproape imposibila elevului obisnuit, pentru ca pur si simplu presupune sa fi citit integral opera scriitorului respectiv sau cel putin majoritatea ei. Dar mai este speranta. Poti realiza acest tip de eseu pe baza operei studiate abordand cateva aspecte.
Toti incepem cu data nasterii, data mortii, locul nasterii, mama, tata, pisica autorului etc. E bine sa spui vreo doua cuvinte despre autor, dar incearca sa nu te intinzi prea mult, sperand ca o sa umpli pagina cu asa ceva ca prin minune. Pur si simplu enerveaza.
Dupa doua trei informatii despre autor, incepe cu puncte mai relevante. Titlul este un bun inceput. Analizeaza titlul putin si vorbeste despre – EX: importanta personajului eponim Ion ca figura marcanta pentru taranul traditional – fapt ce reiese inca din titlu, sau despre caracterul problematic al Otiliei dedus din titlu, despre dilema lui Felix si complexitatea personajului feminin in opera lui Calinescu, despre ambivalenta alb negru in titlul ,,Povestea lui Harap- Alb’’ si despre traseul personajului de la sclav la rege. ,,Musca’’ din subiect inca de aici.
Continua-ti ideea conectand-o la o tema generala a operei – moartea, iubirea, averea, etc. Poti observa mai multe teme si modul lor de intrepatrundere ( iubirea si averea in Ion). Tema/ temele operei spun multe despre viziunea autorului asa ca exploreaza subiectul, analizand lentila scriitorului asupra temei respective prin comparatie cu alte abordari a aceleiasi teme.
Perspectiva narativa este un alt punct de atins intr-un astfel de eseu. Vorbeste despre persoanele I si a III-a, despre homodiegeza si heterodiegeza, despre departarea naratorului fata de personajele sale, interventii auctoriale etc. Vocea narativa poate indica anumiti factori psihologici care influenteaza viziunea autorului. Fii un mic vrajitor al cuvintelor folosite corect.
Daca simti nevoia ardenta de a rezuma opera in doua pagini si sa termini nu ceda tentatiei. Toti am fost acolo. Toti am facut-o si nu ne-a picat bine. Nu asta ti se cere! Relateaza pe scurt (foarte pe scurt) de preferabil pe structura momentelor subiectului opera si treci la puncte mai relevante. De exemplu – caracterizarea personajului principal.
Modul in care se realizeaza caracterizarea – direct sau indirect, mijloacele folosite pot trada mult din ,,scriptul’’ operei. Exploateaza micile detalii precum portretul direct excesiv sau – dimpotriva, caracterizarea indirecta predominanta ce ar putea indica o detasare a naratorului. Exemplifica si discuta cateva trasaturi ale protagonistului concluzionand cu tipologia personajului. Aici iti poti desface bagajele pentru ca e indicat sa stai pe subiect. Problematizeaza tipul uman in care se incadreaza personajul tau si alte personaje ale operei si analizeaza relatiile intre aceste tipuri de personaje. Discuta apoi felul in care functioneaza societatea creata de narator in interiorul operei ca un organism unitar, nivelul de complexitate al ,,lumii’’ respective.
Devine tot mai importanta pentru examenul de bacalaureat opinia personala exprimata la sfarsitul eseului (de parca ce ai scris liber pana acolo era opinia altcuiva, sau de parca ar fi elevul comun in pozitia de a avea opinii despre viziunea unui autor). Dar, obligatorie fiind, n-o sa ne impiedicam la mal. Reia-ti ideile intr-o alta formulare sau culege esentialul despre viziunea autorului din eseul tau si da-i o ,,vopsea’’ noua. Scrie-o altfel. Dar nu uita sa adaugi exprimarea de tipul ,,in opinia mea…’’
De asemenea ce te va ajuta in redactarea unui astfel de eseu si e si obligatoriu – e integrarea unor citate critice (cel putin doua). Alege citate relevante, dar nu cele pe care le vor folosi 80% din elevi.