fbpx

Romantismul literar – Ce este și cum trebuie să îl înțelegi? – Bacalaureat 2021

Romantismul, dincolo de Eminescu.

   Romantismul apare la sfărșitul secolului 18, în Germania, Franța și Anglia, ca o reacție rebelă asupra clascismului, care domninase scena literară de până atunci. Dacă clasicismul se definea prin perfecțiunea formală, generată de legile armoniei, echilibrului, dar și prin puritatea genurilor și speciilor, romantismul impune o atitudine general umană definită prin sensibilitate, interiorizare și subiectivism.

Manifestul francez:

   Manifestul romantic francez este reprzentat de prefața dramei Cromwell, a lui Victor Hugo, în care autorul  proclama că „nu există reguli, nici modele”, căci noua doctrină este „liberalismul literaturii”.

   Prin liberalism, Hugo înțelegea o eliberare simbolică de vechile modele literare, car impuneau limitarea sentimantului.

 

Manifestul românesc:

   Manifestul romantismului pașoptist românesc este formulat, în anul 1840, de Mihail Kogălniceanu în articolul Introducție, din primul număr al revistei Dacia Literară.

   În acest articol programatic, care se sincronizază cu manifestul european al lui V. Hugo, sunt sintetizate, în patru puncte, idealurile literare ale scriitorilor pașoptiști: combaterea imitației, literatura cu specific nașional, unitatea limbii și importanța spiritului critic.

Curent revoluționar

   De foarte multe ori, am auzit asocierea dintre vechii revoluționari pașoptiști de la 1848, și romantismul. Asemănarea dintre acestea două se remarcă la nivelul dorinței de schimbare, pe care tinerii scriitori revoluționari o transpun și în plan literar. Iar în plan literar, schimbare însemna romantism.

   Pe fondul industrializarii și urbanizarii, se realizează întoarcerea la trecutul istoric al neamului și la valorile tradiționale, folclorice, ca sursă de inspirație, valori pe care Dacia literară le promova ca necesare pentru o bună literatură.

Romantismul, primul copil rebel al literaturii...

   Opera tinerilor romantici va arăta radical diferit, prin noile categorii estetice neexploatate pana atunci: sublimul, grotescul, macabrul, fantastical, feericul care, dintr-o perspectiva negativă, produc o literatură a escapismului.

Timpul si spațiul devin niște parametri condiționați de spiritul uman, niste proiecții subiective.

Modelul uman propus este definit de G. Călinescu prin utopia unui om excepțional, rezultând un personaj suprasenzorial, care există în sfera imaginației, a sensibilității, și care are o atitudine specifică geniului, răzvrătitului, inadaptatului.

Modelul lumii se definește ca un univers în continuă devenire, marcată de cosmogonie și apocatastază.

Subiectivitatea emoției este intensă și, de multe ori, distructivă. Protagoniștii romantici sunt, deseori, consumați de emoții contradictorii, ceea ce se traduce, în limbaj poetic, prin antiteză.

   Abolirea constrângerilor formale și exaltarea libertății depline, duce la apariția nudului în pictură, cea ce demonstrează în mod direct caracterul rebel al noilor viziuni și al artistului romantic.

Emedi este prima platformă digitală destinată elevilor care dau examenul de bacalaureat. 

Dacă ai emoții și simți că nu ești suficient de pregătit/a pentru acest examen atunci te putem ajuta. Principalele beneficii sunt:  

  • Fără ore nesfârșite de tocit
  • Teste cu explicații foarte clare
  •  Notițe la fiecare lecție